What I’ve Been reading Lately…/Lo Que He Leído Recientemente

“La traición en la amistad,” María de Zayas

   "La traición en la amistad,“ or "Friendship Betrayed,” by María de Zayas, is significant first and foremost for being written by a female. Sad as it may be, to be a female writer in the Golden Age in Spain was a rare occurrence; to be a published one even more so. Second, and more importantly, Zayas’ play does something that Golden Age theater also didn’t do: it focused on its female characters. Zayas does an exemplary job of not only developing her female characters more by giving them more lines, but also emphasizes the ability women have to control their own futures, which in this period was not always the case–the exception rather than the rule. Although marriage is still the outcome employed by Zayas, it is the women who control and choose the different marriages, not the men as would be customary in the large majority of other theatrical works of this time.

image

   "La traición en la amistad,“ por María de Zayas, es significante, antes que nada, por ser escrito por una mujer. Aunque triste tal vez sea, ser una escritora en el Siglo de Oro en España fue una ocurrencia rara; ser publicado con mayor razón aun. Segundo, y más importante, la obra de Zayas hace algo que el teatro del Siglo de Oro no hace tampoco: se enfoca en los personajes femeninos. Zayas hace un esfuerzo ejemplar en no solo desarrollar sus personajes femeninos por darlos más líneas, sino también enfatiza la habilidad de las mujeres para controlar sus propios futuros, que en este periodo no fue el caso generalmente–la excepción más que la regla. Aunque el matrimonio todavía es el resultado empleado por Zayas, son las mujeres las quienes controlan y escogen sus propios matrimonios, no los hombres como sería habitual en la gran mayoría de obras teatrales de este periodo.

~~~

"El gran teatro del mundo,” Pedro Calderón de la Barca

   Written by Calderón to be performed during the Corpus Christi festivals, “The Great Theater of the World” is an allegorical play that makes references to destiny versus free will. Each character has a role they play (such as Religion, Beauty, Worker, Poor, Rich, Child, etc.) and must act according to their this role until the Author (God) gives them free will. Although still influenced by their roles, the characters make their own choices and are consequently rewarded or punished for them. Who gets sent where (Purgatory, Heaven, Hell, Limbo) can be seen as an indirect statement by Calderón on the society in which he lived.

image

   Escrito por Calderón para ser representado durante los festivales de Corpus Cristi, “El gran teatro del mundo” es un teatro alegórico que hace referencias al destino versus el libre albedrío. Cada personaje tiene un rol que representa (como la Discreción, la Hermosura, el Trabajador, el Pobre, el Rico, el Niño, etc.) y debe actúa según su papel hasta que el Autor (Dios) los da el libre albedrío. Aunque todavía influenciados por sus papeles, los personajes hacen sus propias elecciones y entonces están premiados o castigados para ellas. Quien está mandado a donde (purgatorio, infierno, cielo, limbo) puede ser visto como una declaración indirecta por Calderón sobre la sociedad en que vivió.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *